1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Een terugblik: 1 jaar C4 Cactus
Longhill
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 23-12-2014

Gepost: 23 januari 2016 11:17 PM

Ok, inmiddels een jaar de zeer tevreden eigenaar van die prikkelcitroen. Een overzicht:

Onder garantie verholpen:
-De fluit eruit door vervanging van de deurrubbers. Resultaat: geen fluit meer te horen
-De achteruitrijcamera vervangen vanwege geen zicht ‘s nachts. Resultaat: nightview
-Navigatie kende oa de dorpen niet. Ge-update via citroen.nl, want dealer wilde niet.Resultaat: minder rare verwijzingen
-Raamrubber rechtsonder los. Vastgemaakt. Resultaat: krult niet meer op
-Deuren bijgesteld vanwege afhangen. Resultaat: alles weer strak

Algemeen: dealer werd wel eens een beetje korzelig als ik weer eens binnenkwam Wink

Verbruik: C4C 82PK shine benzineversie: gemiddeld 1:18,5 (na ca 21000 km). Gebruik rechtervoet wel bepalend

Beleving: comfort, geweldige stoelen, ontspannen en geluidsarm autorijden, lekker toeren, alles erop en eraan, wàt een interieur en wát een verschijning, je valt (nog steeds) op. Ruitensproeiers in ruitenwissers een goed alternatief. Automatische airco effectief

Ondanks geen DAB+: een uitstekend audiosysteem en met de usb-poorten makkelijke en overzichtelijke muziekkeuzes, uitstekend via het stuur te bedienen. Bluetooth GSM werkt perfect. Instelbaarheid cruise en limiet van premium-kwaliteit.

Ongemakken:
-bediening portierraam bestuurderszijde niet automatisch open/dicht, je moet de knop ingedrukt houden
-geen deelbare achterbank, kan toch wel eens handig zijn
-Lage voorruit: als je vooraan staat bij een hoog stoplicht altijd ff bukken
-remt erg abrupt af (kan ook een voordeel zijn)
-mattenset van Action-kwaliteit
-Vierkant vakje naast bestuurdersstoel onhandig, want daar past geen beker in

Toerenteller mis ik niet.

Algehele conclusie: met een C4Cactus wil ik wel oud worden. Hopelijk de mijne ook met mij…

Profiel  
 
lesage
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 30-05-2014

- C3 Picasso 14 vti 95 pk
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
Gepost: 23 januari 2016 11:27 PM
  [ # 1 ]

na 1/2 jaar cactus ben ik steeds tevreden .
gemak van de etg !
jammer dat de “automaat” zijn eigen leven lijd en schakelt op rotonde in een te hoge versnelling wat resulteert in een te lage toeren van de motor (te weinig power).
ik mis nog steeds een 4e cilinder en +/-30pk te weinig om vlot te kunnen optrekken, en “neen” ik ben geen race maniak!.
als ik mij wil verzetten in mijn zetel of naar voor wil kom ik nog steeds tegen de zonneklep. dat kan mij wel irriteren .

Voor de rest ben ik toch weltevreden van mijn cactus

le sage

-citroën c4 cactus etg 82 2015
-citroën c3 Picasso 14 vti 95 2014

Daarvoor,dyane6,visa club,visa superE,ax 11tre,bx 19D,zx break 19d,jzx 14 advantage,jumpy19D,saxo 11sx,Berlingo 19D,c8 tentation,c3 14 hdi 70

Profiel  
 
Nitro+
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011

- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Gepost: 23 januari 2016 11:37 PM
  [ # 2 ]
lesage schreef:

jammer dat de “automaat” zijn eigen leven lijd en schakelt op rotonde in een te hoge versnelling wat resulteert in een te lage toeren van de motor (te weinig power).

Heeeeeel herkenbaar! Gebeurt helaas niet alleen op rotondes.

Profiel  
 
Polder369
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 14-02-2015

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
Gepost: 24 januari 2016 12:59 PM
  [ # 3 ]

Na driekwart jaar bevalt me de Cactus ETG 82 nog steeds heel goed. Akkoord, de automaat schakelt wel eens omhoog terwijl dat niet zo handig is. Op de al eerder genoemde rotonden maar ook bij opritten naar de snelweg met een U-bocht. Ben je aan het eind van de bocht en moet je snelheid maken schakelt de bak naar 5. Overigens makkelijk te corrigeren met een tikje tegen de linker schakelflipper. De bak schakelt dan werkelijk bliksemsnel terug. Dus dit gedrag vergeef ik mijn Cactus.
In een voorgaande reactie wordt het zich stoten tegen de zonneklep genoemd. Ik denk dat je dan je stoel wat (te) hoog hebt staan. Ik ben zelf niet een van de kleinsten maar het stoten kan me alleen overkomen als ik op het puntje van de stoel ga zitten. Maar waarom zou je dat doen?
Verder nog geen enkel probleem met de wagen gehad. Onlangs heb ik de Michelin Energy Saver banden vervangen door Goodyear 4 seasons. Sindsdien is het comfort nog beter geworden.
Conclusie: fijne auto die Cactus.

nice day

Profiel  
 
Kleintje
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 13-07-2014

Gepost: 27 januari 2016 10:31 PM
  [ # 4 ]

Ben ik de eerste met een nieuwe Ad Blue tank? Deze is in Engeland vervangen tijdens de afgelopen zomer vakantie. Camera niks aan laten doen (ben ik al te laat?) en geen echte fluittoon. Heel soms als de wind uit een bepaalde hoek komt.

Waar ik me wel zorgen over maak is de resonantie van het dashboard. Niet altijd maar soms wel. Als ik er dan tegen aan druk (achter het stuur) dan is het weg…

Binnenkort grote beurt en dan maar even bespreken.

Was trouwens een pre productie model (althans…In de zomer 2014 al een keer proef mee gereden toen hij vies bij de dealer achter een gordijn stond).

Profiel  
 
San
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 166
Geregistreerd: 15-11-2015

Gepost: 28 januari 2016 08:21 PM
  [ # 5 ]

hier inmiddels 3 maanden in gebruik, ben er erg tevreden mee, fluittoon verholpen( althans dat hoop ik) en een nieuw scherm. verder echt nog steeds erg blij met de cactus!

Profiel  
 
hoeksepeet
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 334
Geregistreerd: 07-10-2014

Gepost: 28 januari 2016 09:29 PM
  [ # 6 ]

De Cactus heeft mij het afgelopen jaar niet teleurgesteld. Hij heeft zich bewezen als een comfortabel vervoermiddel. Of het nu korte ritten of lange ritten zijn het maakt allemaal niet uit, je stapt met een glimlach in en uit. De stoelen zitten prima, alhoewel ik in het begin erg moest wennen aan het feit dat ze nog redelijk laag zijn. Mijn ouders kuunnen eenmaal ingestapt niet meer zonder enige hulp uitstappen. Dat is wel een beetje jammer. Mijn vorige auto was een Toyota IQ en daar zat je weer redelijk hoog in.
Nadeel bij die wagen was dat de dakrand bij de deuren erg laag was en je er tegenaan zat te kijken. Bij een flinke hobbel in de weg zat ook ineens mijn haar in de war. Dat verschijnsel doet zich in de cactus niet voor. Er is genoeg hoofdruimte. Wat wel hetzelfde is gebleven, is de dakrand van de voorruit, die vrij laag is. Zodoende kun je verkeerslichten die boven de weg hangen moeilijk zien. Remedie is een stoplichtkijkertje, een lensje wat je tegen de voorruit kan plakken. Die heb ik uit de IQ meegenomen en weer tegen de voorruit geplakt en dat werkt perfect. Die dakrand heeft ook een prettig voordeel, ik heb een gigantische hekel aan een lage zon. Omdat ik in het westen woon rij ik en ‘s-morgens en s’-avonds richting die felle knoert en dat ding wil dan uit alle macht mijn zicht ontnemen. Hij kan mij dan wat, remedie is wat rechter op gaan zitten waardoor het ding het niet meer voor elkaar krijgt onder de dakrand te schijnen. De zonneklep heeft bij mij in de auto dan ook nog nooit zon gezien. Waar ik aan moest wennen is de automatische deurvergrendeling, bij het wegrijden gaan de deuren op slot. Als je dan een carpooler ophaalt dan moet je toch de knop indrukken om de deur te ontgrendelen.
Verder het wegrijden. De koppeling grijpt bruusk aan. Maar daar stoor ik mij verder niet aan. Nee het is mijn favoriete auto geworden. Van alle auto’s die ik gehad heb is dit toch de leukste. En het is mijn 13e auto al. Tijd vliegt. Zo ook in de Cactus. Potverdrie ik heb hem alweer meer dan een jaar.
Klein avontuurtje heb ik met de Cactus wel al beleefd tijdens vakantie ging het lampje van het motormanagement branden. Kapotte katalysator.
En die is vervangen. Ook mijn achterdeur is recht gehangen die zat niet mooi recht. Verder is er heel af en toe een fluittoon. Dat laat ik maar gaan ik hoor het zeer zelden. Over veel luxe dingen aan boord had ik mijn twijfels, bijvoorbeeld automatische ruitenwissers. Daar kan je toch gewoon met je vingers voor tegen een handel aantikken? Nou mijn mond viel open van verbazing toen ik het systeem voor het eerst aanzette. Wat een luxe en het werkt.
Waar ik nooit gebruik van maak is de cruise control en de arm steun. Dat heeft wel een reden. Mijn rechtervoet is echt zuiniger dan de cruise control, dat is echt zo ik heb het zelf ervaren en ik vind een armsteun erg in de weg zitten.  Wat ik dan weer heel aangenaam vindt is het multimedia systeem. Wat een genot al je muziek op een systeem en je kan ook nog gebeld worden onderweg wat mij al 3x is overkomen het afgelopen jaar. De niet deelbare achterbank is geen probleem en de klapraampjes doe ik nog wel eens open in de zomer. Dat ze niet automatisch naar beneden gaan zal mij een worst wezen.
O ja het 82pk sterke 3 cilindertje is een wondermotortje redelijk zuinig van 1:17.8 in de winter naar 1:21 in de zomer. Geweldig. En hij maakt niet al te veel lawaai alhoewel ik een rateltje op de achtergrond hoor wat ik maar niet thuis kan brengen. De monteur van de garage hoorde het wel maar zei dat het bij het motorgeluid hoort. Vreemd bij een leen Cactus was het mij niet opgevallen. Het geluid wordt gelukkig niet sterker en als ik er niet te veel op let is het niet aanwezig.
De airbumps hebben hun waarde al bewezen op de parkeerplaats bij mijn kantoor. Daar zie ik vaak portieren van naast mijn Cactus geparkeerde auto’s tegen de zijkant van mijn wagen aan kletteren. Nu hoef ik mij daar niet meer druk om te maken. Wel collega’s die geregeld parkeer deukjes hebben in hun dure blik. Daar lach ik dan een beetje om.
Conclusie over de Cactus na een jaar. Er is geen haar op mijn hoofd die spijt heeft van de koop van de Cactus. En ik ben nog geheel voorzien van een kortgeknipte maar wel volle haarbos.

hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline

Profiel  
 
Longhill
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 23-12-2014

Gepost: 29 januari 2016 11:38 AM
  [ # 7 ]

Mooi verhaal hoekse peet. Je kunt overigens dat automatische slot uitzetten door de betreffende knop onder het scherm een paar seconden ingedrukt te houden.

Profiel  
 
Tonino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 06-09-2015

Gepost: 21 februari 2016 02:34 PM
  [ # 8 ]

Ik heb de 100HDI nu precies een jaar. Ik was heel wat grotere auto’s gewend (rover 825, Volvo 850 T5, Mercedes S-klasse, Renault Espace v6), maar ik vind dit karretje prima. Hij bevalt me uitstekend.

Na een paar aanpassingen aan de bestuurdersstoel (stalen kokertje onder de voorste bevestigingspunten en opblaasbare lendesteun), stap ik na 700km zonder rugklachten, onvermoeid uit de auto. Zeer comfortabel.

Het rijgedrag/wegligging bevalt ook prima. Met die zwaardere wagens schoof ik nog wel eens over de voorwielen weg in een snel genomen bocht. Niet in de Cactus. Door z’n lage gewicht is de auto zeer speels. Laatst even de 180 aangetikt (bij een lachwekkende 2900 rpm), maar ook dat was vertrouwenwekkend. Het gemiddeld verbruik is met 1:27 ook prima (moet je wel genoegen nemen met 110 op de snelweg en goed anticiperen).

De looks blijven bijzonder (nog steeds geen parkeerdeukjes in de deuren Wink) . Ik krijg na een jaar nog altijd een glimlach als ik h’m zie staan en weer in stap. Het interieur (Habana) blijft ook een eyecatcher. Het multimediasysteem bevalt me ook prima. Alles zit er in en voldoet prima.

Kleine kanttekeningen zijn het doordringen in het interieur van het motorgeluid (na het aanbrengen van extra dempingmateriaal in de motorruimte is dit nu ok), het windgeruis op de snelweg (ik vermoed door de dakdragers), het bijgeluid in de voortrein bij hoge drempels en het soms niet reageren van het touchscreen bij te lichte aanraking.

Maar goed. Elke auto heeft wel z’n zwakkere en sterkere punten, maar deze heeft opvallend weinig zwakke punten. De Value for money (prijs, lage wegenbelasting, verbruik, bijtelling) in ogenschouw genomen vind ik het een topper. Bij de concurrenten ben je toch snel 5000.- meer kwijt en rij je niet beter.

Ten tijde van aanschaf zocht ik ook een auto voor mijn ega. Aanvankelijk dacht ik aan een VW Polo. Na een proefrit was ik compleet afgeknapt. Met 60pk, rollen en deinen in een kaal gebakje voor 15.000.- met 21% bijtelling. Het is toen voordezelfde prijs een even degelijke, zeer complete, ruimere Punto geworden met 100pk, 14% bijtelling en veel beter rijgedrag.

Voor de lol heb ik nog een polo 1.4tdi geconfigureerd naar het niveau van de cactus 100HDI. De Cactus 100HDI met 14% bijtelling kostte 23.500.-. De Polo 1.4 tdi kostte (hou je goed vast): 26.000.- (zonder inparkeerfunktie, maar wel met 21% bijtelling).

Nou is een Polo sowieso geen match voor de Cactus, maar dan ook nog 15% duurder??? Een duidelijkere afvaller kun je niet hebben.

Na dit resultaat heb ik niet eens meer de moeite genomen om ter vergelijk een golfje te configureren. Ik weet uit ervaring dat de wegligging van VAG producten al niet zo bijster is. Ik schat de prijs met een vergelijkbaar uitrustingsniveau rond de 32.000.-. Jamais!

Ook nog even gekeken naar de CX3 van Mazda. Dat leek een serieuze opponent. Even klein als de cactus. Fraai exterieur/interieur, iets stiller, minder comfortabel (harder gedempt en maakt een hupje na een oneffenheid), standaard betere zit, stuurt wat directer, gelijkwaardige uitrusting. Prijs: 31.000.- Dat is 30% meer dan de Cactus….

Daarna ook nog de volvo D2 beproefd. Niet verkeerd. Wel voelde alles een beetje goedkoop aan. Weinig vulling in de stoelen, plastiekerig. Rijden was prima, maar ik kreeg geen enthousiaste gevoelens bij de auto. Prijs: 30.000.- 25% meer, voor een toch wat inmiddels kleurloze auto met 21% bijtelling. Nee. Dat werd h’m dus ook niet.

Het verbaast me dat niet nog veel meer mensen de weg naar de Cactus gevonden hebben, maar misschien ook wel beter zo. Rijden we mooi iets aparts!

En route!

Profiel  
 
mart75
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 15-11-2015

Gepost: 21 februari 2016 03:06 PM
  [ # 9 ]

mooi verhaal en mooi vooruitzicht voor mijn komende 10 maanden met mijn hdi cactus…, alleen hoe weet jij die 2900 rpm te weten van jouw cactus?...iets extra laten monteren?

Profiel  
 
Tonino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 06-09-2015

Gepost: 21 februari 2016 03:15 PM
  [ # 10 ]

Die 10 maanden gaan je zeker bevallen Smile . Het toerental is mij bekend door een OBD2 lezer te monteren, met app op de GSM. Staat wel meer over op dit forum.

Profiel  
 
Kleintje
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 13-07-2014

Gepost: 30 maart 2016 07:48 PM
  [ # 11 ]

Mijn auto is van 22-07-2014 en gelukkig geen echte problemen behalve dat matje helemaal versleten is en er een gat in de vloerbedekking zit. Ik draag geen naaldhakken…. (ben een vent van 1.90) en er staat 48.000 op de teller. En dashboard trilt. Als ik achter het stuur op het dashboard druk is het weg. Best lastig rijden.

Ga binnenkort voor de 50k beurt.

Profiel  
 
Gold
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 28-11-2015

Gepost: 30 maart 2016 11:07 PM
  [ # 12 ]

Grappig…
Iedereen beleeft autos toch op zijn eigen wijze.

Ik heb intussen 11000 km gedaan afgelopen maanden en ik ben behoorlijk tevreden. Ik diesel sinds 3-12-2015 in de cactus met etg.

Ik ben eigenlijk alleen volvos gewend (onovertroffen stoelen, ook imho in de v40) en degelijk weggedrag.

Ik rijd dagelijks 200+ km woon-werk sinds twee jaar en had daarvoor aanvankelijk een 940 (oude grote bak; in de club bakstenen genoemd) aangeschaft.
Uitgezocht om niet uitgenodigd te worden om te scheuren, moet mezelf een beetje beschermen zeg maar.
Perfecte zitpositie, prachtig zicht rondom, je komt direct tot rust. Heeeeerlijke auto.

Om persoonlijke redenen toch weggedaan.

Cactus gekozen, eigenlijk om dezelfde kwaliteiten: direct rustgevend, zelfde goede zit (v40 zit wat te laag naar mijn smaak, voor dagelijks gebruik dan) en nodigt niet uit tot scheuren, al komtie meer dan uitstekend vooruit als het moet. Vergeleken met de v40 vind ik het een koopje: als je de v40 met automaat neemt nieuw, ben je zo 43000 kwijt en tweedehands diesel met automaat? Ik vond ze niet. Mogelijk lever ik iets veiligheid in? Ik hoop er niet achter te komen.

Dan de cactus zelf. Ik vind het touch screen super, reageert goed, fijne muziek, behoorlijk comfortabel (eigenlijk heel comfortabel) geveerd, super carkit en telefoon integratie. Remmen doseren uitstekend (bij mij) evenals de koppeling van de etg (ja, niet direct veeeeel gas geven, dan is ie idd wat direct, maar laat zich uitstekend doseren). Yep, de etg moet je inderdaad even leren kennen, als je even stuck zit achter een vrachtauto inderdaad net voor inhalen even de versnelling terugflipperen. Gewoon fijner en vlotter.
Het gevoel van ruimte is echt ongekend voor het geld en de buiten afmetingen (of ben ik gewoon verkeerde autos gewend?). Iemand klaagde over de armsteun? Die heeft vast geen automaat, man wat een fantastische armsteun.

Ik heb geen hdi, dus 27 km op een liter van die tractorvulling haal ik niet. Wel echt gemiddeld 22 km/l. Vind ik goed genoeg.

Als ik nou echt iets moet zeuren dan is het de wegligging. Zoals johan zei heb elk nadeel zijn voordeel, dus zal elk voordeel misschien ook zijn nadeel hebben? Het comfort vind ik heerlijk en ik geniet op normale dagen van de zachte vering. Echter ik rijd naar de maasvlakte en daar kan het ook flink waaien. Tja, dan voel je de auto wel meer bewegen dan ik gewend was.
Als ik eerlijk ben rijdt de C70 ook mooier als het wat rustiger weer is dan wanneer het stormt. Toegegeven, hij ligt vaster op de weg. Maar je vergelijkt de cactus dan wel met een auto die minimaal 2.5x duurder is.
En…. Het blijkt dat de wegligging van de meeste autos sterk verbetert als je iets rustiger rijdt Wink

Ohh ja! Nog wat te zeuren: de radio gaat direct uit als je de motor af zet (terwijl je net naar dat leuke nummer luistert op de oprit)

Navigatie is prima, achteruitrijd camera ook (al kijk ik toch zelf, gewoon zo gewend, suf he?).

Vind het zo ver een fijne auto, die vooral voor zijn klasse heerlijk ruim voelt.

Iemand had het over appje voor toerenteller en zo? Ik heb die ook, in combinatie met een obd2 interface. Maar ehhhhh…. Waar zit de obd connector in de cactus?

Citroen C4 Cactus - Shark Gris
Volvo C70 - Magic Blue
Volvo 1800E - Champagne

Profiel  
 
Kahbouter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 12-04-2007

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi100 Shine
- BX BX GTi 16v
Gepost: 31 maart 2016 11:33 PM
  [ # 13 ]

@Gold: Even een druk op de draaivolumeknop onder het touchscreen en de radio speelt meteen verder. Wink En die OBD2 connector zit midden onder het stuur achter een groot paneel wat nagenog de hele onderkant van het dashboard bij de bestuurder bedekt. Deze kun je met de bestuurderdeur open voorzichtig loshalen. Hij zit met plastic clipjes vast. Er is nagegoeg geen ruimte tussen connector en paneel, dus permanent een OBD2 adapter aansluiten gaat het best met een verlengsnoer met een zo plat mogelijke stekker.
In deze thread (http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228468/) staat o.a. mijn oplossing.

Profiel  
 
Gold
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 28-11-2015

Gepost: 01 april 2016 08:39 AM
  [ # 14 ]

Ik ga komend weekeinde metteen kijken!
Dank je!

Citroen C4 Cactus - Shark Gris
Volvo C70 - Magic Blue
Volvo 1800E - Champagne

Profiel  
 
Gold
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 28-11-2015

Gepost: 09 april 2016 09:17 AM
  [ # 15 ]

@kahbouter, radio aanzetten werkt inderdaad uitstekend, zelfs bij contact af merkte ik.

Citroen C4 Cactus - Shark Gris
Volvo C70 - Magic Blue
Volvo 1800E - Champagne

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook